Het 6de altered book (1)

Zoals gevraagd en blik in de keuken van de wording van een altered book.
Het maken van dit boek stond eigenlijk nog niet op het programma. Ik was foto’s, tekst etc. aan het verzamelen voor een ander boek, dat project blue book moe(s)t gaan heten.
Maar dat boek leende ik uit en de leenster vergeet het steeds maar aan me terug te geven.
Dus werd dit boek over ‘opschik’ versneld in productie genomen.
Ik speelde al een poosje met een idee om een boek over juwelen te maken. Maar juwelen, dat zijn dingen van edelmetaal met edelstenen ( en wellicht een verdwaalde half-edelsteen). Goede dingen voor het establisment, maar niets voor armlastige kunstenaressen ;).
Een boek over sieraden dan, dat woord dekt beter de lading
Maar toch leek me dat te saai, het moest geen soort studieboek worden met sieraden door de eeuwen heen of zo.
Ik dacht na over andere soorten dingen waarmee mensen zich opsieren en zo kwam ik op de titel Opschik.
Daar gaat het boek over, maar het onderwerp tatoeage heb ik er uit gelaten.
En NU dan over dit 6de boek.

De voorkant:

voorkaft

voorkaft

Normaal gesproken doe je de kaften als laatsten, want ze zijn kwetsbaar als je de binnenkanten nog moet bewerken.
Maar omdat ik niet verder kon gaf ik toe aan de impuls de voorkaft toch alvast te maken.

Mooi stevig rood papier, wat oude kralen, een mooie knoop en een kapot gegaan poppenhuislampje ( dat ‘gouden egeltje’ ) als versiering, samen met een patroon van metalic borduurgaren en vintage poezie-album-plaatjes ( poesieplaatjes op zijn rotterdams gezegd… dat was in de tijd toen niemand nog had gehoord over ‘open beavers’ 😉  ).

In de kaft maakte ik een vierkant gat, daarin een klein kunststof raamkozijn en daarachter een kaartje met de titel Opschik.

Omdat het boek ooit nog een sluiting moet krijgen heb ik de binnenkant van de voorkaft nog niet afgewerkt.

En daar kan je dus aardig wat zien van ‘het proces’.

binnenkant voorkaft plus naastgelegen pagina

binnenkant voorkaft plus naastgelegen pagina

Geperforeerde gaten in de kaft om doorheen te rijgen, plakband om het garen mee vast te zetten en met dik dubbelzijdig plakband vastgezet karton om een ‘zakje’ te vormen voor het titelkaartje

De ernaast gelegen ( titel)pagina heb ik beplakt met knaloranje vloeipapier dat ik langs de randen losscheurde. Ik tekende er op met een zilverkleurige gelpen, lijmde er een stukje antieke kant op ( een handgekloste narcis)  en smeerde het geheel in met een soort glitter-modgepodge ( +lijm en sealer tegelijk).

Verlokt het jullie tot het ook maken van een altered book? Of denken jullie: “Wat een gepruts! Daar begin ik niet aan?

Leave a Reply

