zesde altered book ( 6)

Voordat ik foto’s laat zien van de volgende 2 pagina’s ( of meer, als ik er tijd voor heb), moet ik beginnen met iets te vertellen over het maak-proces.
Ik vergat eerder te vertellen dat het proces begint met het verwijderen van heel veel pagina’s uit het boek.
Halve katernen scheur ik er uit en soms zelfs wel hele katernen.
In het boek komen soms dingetjes, zoals de glasparelhanger, maar ook ringen ( zie verderop in het boek) die een grote dikte hebben.
Maar ook elke gebruikte pagina die vaak met gesso wordt behandeld en dan beplakt neemt in dikte toe.
Als ik alle pagina’s er in zou hebben laten zitten dan zouden de bladzijden ook aan de rugkant van het boek veel te dik worden en zou de rug waarschijnlijk scheuren.
Dus scheur ik er zoveel uit dat het boek aan de rugkant ca 2 keer zo dik is dan de openingskant.
Hm… is dat een beetje helder omschreven?

Nu naar de volgende 2 pagina’s.

makeup en kapsel behoren m.i. ook tot 'opschik'.

makeup en kapsel behoren m.i. ook tot ‘opschik’.

eenvoudige ketting en opvallend schoudersierraad

eenvoudige ketting en opvallend schoudersierraad

Ik weet nog niet wat ik daarvan vind.
De kleuren staan me aan, de vlakverdeling ook.Ik vind het niet erg dat er stukken van de originele druk te zien is, en toch zinnen die pagina’s me niet. Er moet nog iets bij, maar ik weet niet wat. En ook niet in welke kleur.

Ook aan de volgende 2 bladzijden moet nog iets gebeuren.

IMG_2898

Maar ik geniet elke keer weer van het schilderij van Maria van Bourgondië.

Het goudborduursel op haar jurk vind ik nog mooier dan haar juwelen.

Ze was 17 jaar toen ze Koningin werd.

Op de linkerpagina zie je veel witt, de gesso-onderlaag.

Gesso verbergt het drukwerk, maakt de pagina steviger en bovenal goed vocht( inkt en verf) bestendig.

Jammer genoeg kan ik hier in de buurt geen goede  gesso krijgen, deze is te dun en bovenal te glad… en bij het bewerken van een altered book is het niet handig om met zilverzand in gesso te werken om de gesso meer ‘bite’ te geven. Maar wie weet kan ik ooit nog eens naar Sneek om daar bij een grote hobbywinkel te kijken of ze gesso van Golden hebben.

Zo dat was het voor vandaag want

a) het is mooi weer en ik moet nog met roest besmette bladeren van de stokrozen knippen,

b) ik heb nog een pakje zaad liggen die roept dat de zaaitijd bijna voorbij is,

c) op mijn andere blog ( AanDeKetting) wil ik nog schrijven over het gevaar van mierenbestrijdingsmiddelen voor bijen en

d) ik ben weer bezig met een nieuw project… een configuration-box van Tim Holtz/ Ranger. Het onderwerp in tuinieren. Het resultaat krijgen jullie wel te zien als het klaar is.

Allemaal een fijne dag toegwenst 🙂

One thought on “zesde altered book ( 6)

  1. je omschrijving is duidelijk hoor, eerst bladeren verwijderen omdat anders de rug van het boek de dikte niet aan kan.
    ziet er weer leuk uit.
    Groetjes

    Like

Leave a Reply

