6de alterred book ( 7)

Omdat het papier van dit boek ontzettend poreus is kon ik twee dingen doen om doorlekken van inkt en/of verf te voorkomen.
a) bladen met gesso bewerken.
b) bladen met glanspapier beplakken.
a) heeft als voordeel dat het een mooie ondergrond geeft om te bespuiten, beschilderen en beplakken. Ik heb zwarte en witte gesso. De witte gesso is ook te mengen met acrylverf of inkt om allerlei kleuren gesso te maken. Maar het nadeel van gesso is dat het heel stijf wordt, de bladzijde wordt een soort plankje.
b) heeft als nadeel dat betaalbaar glanspapier vaak al een opdruk heeft en daardoor minder neutraal is en dus vaak weer om een laag acrylverf vraagt.

Ik heb beide technieken in dit boek gebruikt.
Hieronder een foto van een van de meerdere beplakte pagina’s die ooit nog eens iets anders moeten worden

beplakt

 

Het papier komt van de Action vandaan.

Erika zal het gelijk herkennen, het zijn foto’s van schilderijen die met encaustic ( hete was)techniek zijn gemaakt.

De volgende 2 pagina’s:

drukte

drukte

 

De linker vind ik klaar, een afbeelding uit het originele boek waarin 2 oorbellen zijn verwerkt, eronder, over tekst en een zwart-witfoto heen geplakt een stukje van een zijden sjaaltje dat ik ooit voor mijn moeder schilderde. Ze heeft het zo vaak gedragen dat het op de vouwlijn begon te scheuren.

De volgende pagina is nog niet klaar.

dessinpapier en washitape

 

Twee ‘deurtjes’ kunnen open, op de achterkant zijn zakjes waar wat in kan maar waar nog niets in zit.

Het midden is een groter zakje en daar zit al wel wat in.

kant/lace

 

Tot volgende keer en geniet van het mooiere weer dit weekend!

 

One thought on “6de alterred book ( 7)

  1. ik herken het idd. ik vind het mooi met de encaustic.
    Overigens blij dat je de werkwijze allemaal plaatst, het geeft een heel goed beeld van hoe bewerkelijk het is en hoeveel tijd en creativiteit dit boek weergeeft.
    Mijn complimenten.

    Like

Leave a Reply

