Kunst, ambacht, handwerk, hobby ?

hoi allemaal,

Vaste volgers weten dat ik momenteel druk ben met het in opdracht maken van een altered book.

Het is een speciaal verjaarscadeau van een vader voor zijn dochter. Ik wil dat het tijdig bij hem is, zodat hij, voor het geval hij het boek niet mooi genoeg vindt, nog naar een ander cadeau op zoek kan.Dat houdt in dat ik het boek in maximaal 2 maanden moet klaarhebben, in plaats van de 3 maanden die ik er anders minstens aan besteed.

Ik knutsel dus weinig aan andere dingen en kan jullie dit keer niets nieuws laten zien.

ouder werk

ouder werk

Maar op mijn manier ben ik naast het boek toch wel bezig met kunst. Of beter gezegd met de sfeer, de omgeving, de theorie van Kunst. Via diverse groepen op LinkedIn volg ik diverse discussies over wat er in het kunstwereldje leeft.In door Amerikanen gedomineerde groepen winden mensen zich op over het verschil tussen kunst en ambacht, ‘fine arts’ en gewone kunst, professionals en amateurs.

Vooral schilders met een academische opleiding vinden dat alleen zij kunstschilders zijn. Zonder opleiding ben je, volgens hen,  per definitie een slecht schilderende amateur die de markt verpest.

In diezelfde groepen woeden overigens ook discussies over hoe het komt dat ‘kunst’ niet meer begrepen wordt door ‘de mensen’ .

Tja, denk ik dan.., in een cultuur waarin zijn schilderijen Jackson Pollock tot een coryfee konden maken …

jackson Pollock

Nou ja, al maken sommige mensen zich dus druk over het onderscheid tussen Arts and Crafts ( Kunst en Ambachten), één ding is zeker, in met name Angelsaksische landen worden ook ‘de Crafts’ en ‘handwerk’ in het algemeen gezien als iets met een meerwaarde. Het wordt logisch gevonden om voor een handgemaakt item meer te betalen dan voor een vergelijkbaar item op industriële schaal gemaakt.

Kom daar in Nederland maar eens om! Hier heeft ‘handgemaakt’ of ‘handwerk’ toch een beetje een bijsmaak van handgebreide ouderwetse babysokjes ten behoeve van en goed doel verkocht op een braderie. Dan telt arbeidstijd niet en moet het per definitie goedkoper zijn dan machinaal gemaakte producten.
Of handgemaakt duidt op en product uit een derde-wereld-land. Daar liggen de inkomens zo laag dat 3 maanden weven aan een kleed en er hier dan in de fair-trade-winkel 300 euro voor vragen, gezien wordt als schandalige afzetterij. Wij Nederlanders zijn zuinig he? We kunnen bijna zo’n zelfde kleed voor 10 euro kopen bij de Blokker of de Xenos. Of tegenwoordig ook bij een drogisterij-keten. En dan heb je nog dingen zoals handgemaakte kettingen of wenskaarten. Tja de mensen die dergelijke dingen maken zijn per definitie hobbyisten. En die zouden zowiezo onder de kostprijs moeten verkopen.  De financiële omzet is tenslotte alleen maar nodig voor het goedkoper maken van de hobby.

Daar staat tegenover dat er (amateur)kunstenaars zijn die schandalige prijzen durven te vragen voor erg slechte schilderijen. Driehonderd euro voor een schilderij van een landschap waarvan het perspectief niet klopt. Zo’n ding zou ik nog niet aan de muur willen hebben als ik het gratis kreeg.

In een groep over Nederlandse kunst wordt gesignaleerd dat er advertenties in kranten staan voor de grootschalige verkoop van kunst. Schandalig! Er zijn zelfs kunstenaars die hun werk voor 50 euro verkopen of zelfs onder de kostprijs !

Als ik dat zo lees dan vraag ik me af in welke ivoren toren die geschokte personen zich bevinden.
Als je de schoorsteen wilt laten roken in een tijd van laag-conjunctuur is een schilderij voor 50 euro verkopen heel wat slimmer dan het onverkocht tegen de muur  van je atelier te laten staan.

Let wel, dit gaat dan nog om schilderijen/prenten/etsen, de dingen die in Nederland van alle kunst nog het best verkopen. Beeldhouwerken worden door ‘de mensen’ ook nog wel als kunst gezien, maar glasblaaskunst, aquarelkunst, mozaïek, sieraden en geweven manden  krijgen zelden het predikaat kunst mee en de daarbij behorende  waardestijging. Fotografie is ook zo iets, tenslotte kan iedereen een fot maken, wordt gedacht.

Ik heb geen opleiding aan een of andere academie voor de schone kunsten gevolgd.  De enige creatieve cursussen die ik ooit op kunst gebied volgde waren schriftelijke cursussen ( via het LOI) ‘creatief schrijven’ en ‘portret tekenen’. Toch vind ik, oordelend over wat ik maak, dat ik het recht heb mezelf mixed-media-kunstenares te noemen.

Toch weet ik niet goed wat kunst is. Ik weet dat Appel en Corneille grote kunstenaars worden genoemd. Als ik op een oude zolder vol familietroep gesigneerde schilderijen van hen vond zou ik wel zo slim zijn om er mee naar een veilinghuis ( of ‘Tussen Kunst en Kitsch”) te gaan, maar als ik die schilderijen ongesigneerd zou vinden dan vrees ik dat ik alleen zou kijken of het canvas nog te gebruiken was en zou proberen te achterhalen of er een familielid in een psychiatrische instelling had verbleven en er creatieve therapie had gevolgd.

corneille

Ik weet dat veel mensen niets zien in de werken van Piet Mondriaan. Die trekt wat zwarte lijnen en kleurt een aantal vakjes in met primaire kleuren. Dat kan iedereen. Toch?
Maar ik vind bijna alle schilderijen van Mondriaan Kunst met een grote K.

mondriaan: Victory Boogiewoogie

En van Paul Klee ben ik ook een grote fan.

Paul Klee

Misschien definieer ik  ‘kunst’ wel als iets wat mooi is om naar te kijken of om te voelen, technisch moet kloppen,  wat me laat zoeken naar diepere lagen, aan het denken zet over onderwerpen of onderlinge verhoudingen.

Wat is voor jullie ‘Kunst’ ?

PS  Muziek reken ik ook wel tot Kunst, maar daar weet ik te weinig van om maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

7 thoughts on “Kunst, ambacht, handwerk, hobby ?

  1. Succes en plezier met het maken van je (elfde?) altered book! ‘t Wordt hard werken, begrijp ik. Ik ben nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien. Is het (leidende) thema al bekend? Mocht je die zelf kiezen? Of laat je het je overkomen?

    Like

    • Dank je pitkam 🙂
      Ja het is/was hard werken.
      Ja het thema was eind december bekend, het moet een sprookjesachtig boek worden. De ontvangster houdt van sprookjes en wat surealistische verhalen. En van de natuur.
      Haar vader mailde me een paar foto’s van dingen die ze leuk vindt en namen van illustratoren waarvan ze de illustraties leuk vindt.
      In die sfeer heb ik zelf plaatjes uitgezocht of pagina’s gemaakt en getekend die er bij passen.
      Het is uitdagend maar ook leuk om je eigen stijl en je eigen kleurvoorkeuren niet te volgen.
      De inhoud is nu klaar en ik ga aan voor- en achterkaft beginnen.
      Ik hoop dat de opdrachtgever het okee vind als ik er tztz foto’s van publiseer op dit blog.

      Like

  2. Erika reageert vaak op mijn blogs, maar nu krijgt ze haar reactie niet gepost.
    Hieronder haar tekst:

    Hoi Cecile

    Ik wilde reageren op je blog maar ik krijg het niet geplaatst.

    De laatste tijd heb ik dat vaker in blog land en niet alleen bij jou.

    Het zal dus bij mijn pc liggen, alleen de oorzaak heb ik nog niet achterhaald.

    Kunst is voor mij:

    Alles wat me raakt in het hart.

    Over het algemeen is dat niet de perfectie maar de authenticiteit van iets.

    Het volmaakte waarin alles er mag zijn gewoon omdat het is zoals het is.

    Dat is voor mij kunst, aangeraakt worden, verwondering voelen, schoonheid ervaren

    Like

  3. Hé Cecile,

    Ik zou me zeker geen zorgen maken over ’t verjaardagscadeau van de vader voor de dochter want als ie zou twijfelen aan jouw kunstuitingen zou hij je de opdracht niet toevertrouwd hebben! Aan de eerste foto’s zie je echt wel al dat het cadeau prachtig en onvergetelijk zal worden..

    Ik heb ook genoten van jouw kritisch en amusant relaas omtrent Kunst… Ikzelf ben geen kenner, maar ik denk dat als je ‘emotioneel gegrepen’ wordt bij het bekijken van een kunstwerk en dan wel als dusdanig dat je er steeds wil naar terugkijken; wel dan is het ongetwijfeld kunst voor jou en voor iemand anders is het dat dan mss. helemaal niet.
    Het is allemaal een beetje persoonlijk, maar ook leren kijken en je ervoor openstellen hé?
    Dat is ook zo voor muziek; en andere kunstvormen.

    De Kruidvatwinkel: daar begeef ik me ook weleens om er iets te kopen; ik heb namelijk nogal wat af te knutselen met de 2 kleinzoons en geloof me, ondanks dat de vloer van de hobbykamer er door het knippen, plakken, schilderen en kliederen uitziet als een kunstslagveld: ik vindt hun werkjes stuk voor stuk van ‘blijvende’ esthetische waarde. Ik laat ze maar wat graag begaan en ik stoei lekker mee bij de creatie van hun knutsels en frutsels! Ooit zullen ze dan wel in een grote bewaardoos belanden want de werkjes blijven tegenwoordig hier, tja, bij de mama en de papa is de kinderkunstmark namelijk een beetje oververzadigd!

    Hé Cécile, ik ben in mijn antwoord op jouw vraag ‘ wat is voor jou kunst’ afgeweken naar de familiale sfeer… Maar er valt echt niets toe te voegen aan wat jij al zo knap, veelzijdig en boeiend verwoord hebt!

    Leef jezelf met lust en liefde uit op je creaties!

    Groetjes,
    Kathleen

    Like

    • hoi Kathleen,
      dank voor je uitgebreide reactie en de daarin vervatte complimenten:)

      Ik denk dat ’emotioneel gegrepen worden’ idd iets heel essentieels is bij een kunstwerk. En ik denk ook dat het voor iedereen verschillend is.
      En ja, leren kijken/horen en je er voor openstellen zijn hele belangrijke dingen bij het bekijken en beluisteren. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd eer ik de schilderijen van Mondriaan kon waarderen. En ze ‘mooi ‘begon te vinden.
      ‘Mooi ‘ is voor mij belangrijk, een mooie kleurencombinatie, een mooie vorm, een klein stukje in een schilderij waarin je de diepte in kan gaan, een laagje verf waaronder je andere lagen ziet, zoiets.
      Bij Appel en Corneille vind ik nooit iets ‘moois’, dan ben ik dus verbaasd dat het toch kunst is. Bij Appel zie ik wel dingen die ik technisch knap vind en dan snap ik wel een beetje waarom hij een groot kunstenaar wordt genoemd.

      Wat zalig om kleinkinderen te hebben om mee te knutselen.
      Misschien een idee om alle knutsels en frutsels op de foto te zetten en op die manier te bewaren voor later? Dan kunnen de nieuwste werken weer in de bewaardoos voor een poos.

      groetjes,
      Cécile

      Like

Leave a Reply

