Industrieel

Hallo lieve vrienden,

herinneren jullie je nog het eerste altered book wat ik in opdracht maakte? Sprookjesachtig ?

Dat was een boek bestemd voor de dochter van een zeer gewaardeerde opdrachtgever.

Voor dezelfde opdrachtgever heb ik nu een altered book voor zijn zoon gemaakt. Die was gisteren jarig en dus kan ik er nu foto’s van publiceren.

 

Het begon wat raar met dit boek.

De opdracht was : een steampunk-boek, geen teksten, maar een fotoboek.

Ik verzamelde mooie steampunkfoto’s, printte die uit en begon aan het steampunkboek.

 

Maar nader overleg met de opdrachtgever  maakte me duidelijk dat het een fotoboek moest worden met door de opdrachtgever aangeleverde foto’s en dat de setting daaran steampunk moest worden…, bij nadere omschrijving ‘industrieel met steampunk-accenten’.

 

Met het begonnen steampunkboek was ik al te ver om nog 30 foto’s in te kunnen voegen. Het boek als wachtend project aan de kant gelegd  en aan het gevraagde boek begonnen.

(Er ligt overigens ook een altered boek in de wachtrij over ‘tijd’. )

De foto’s zitten in een galery, aanklikken om de foto’s groot te zien en dan zijn ze makkelijk door te bladeren met de knoppen aan de zijkanten..

Alles wat heel licht blauw of heel licht groen is op de foto’s is in werkelijkheid  glanzend zilverkleurig.

Het boek sluit met leren flappen waarin 4 magneten zijn verwerkt.

 

 

 

Hoe vinden jullie dit boek geworden?

En : als jullie zelf een boek zouden veranderen of mij voor jullie een boek zouden laten maken, wat zou dan het thema moeten zijn?

En : zouden jullie er dan eigen foto’s in willen hebben of alleen maar foto’s/stempels/ tekeningen  die bij het thema passen?

Ik ben benieuwd.

8 thoughts on “Industrieel

  1. Op dit moment pieker ik een beetje of ik een opdracht voor studenten kan verzinnen waarin zij de geschiedenis van een bepaalde technologie, bijvoorbeeld de accu, in kaart brengen, vervolgens de huidige stand van zaken en op basis daarvan een extrapolatie naar de toekomst zouden kunnen maken. Wel of niet rekening houdend met daarmee samenhangende relevante ontwikkelingen in techniek en maatschappij.
    Zou de geschiedenis van een techniek een thema voor een altered book kunnen zijn? Voor techniek zou je natuurlijk iets anders kunnen bedenken: communicatie door de eeuwen heen en in de toekomst, idem relaties … etc etc
    Inspireert dit?
    Peter.

    Like

    • hoi Peter,
      Dank voor het meedenken 🙂
      Ik denk niet dat ik een boek zou kunnen maken over bepaalde technische ontwikkelingen die zouden moeten kloppen met de werkelijkheid. Ik denk dat daar veel tekst voor nodig is en ik schrijf natuurlijk geen boeken, ik schilder er in en plak er foto’s en collages in.
      En ik zou er erg veel research voor moeten doen. Ha ik denk dat ik niet veel origineler zou kunnen zijn dan een spotprent maken over die oude accu in die byzantijnse kruik ( of was het mesopotanie?) verbonden aan een professor met zonnecel-paraplu en een achtergrond met dr Sickbock ;
      Wat ik nog wel eens zou willen doen is een altered book maken over de uitvindingen van Tesla en die vermoorde Franse garagehouder die een motor ontwikkelde die op gewoon water liep. Ik ben dol op onopgeloste technische dingen, zoals ook bv de Let die in Amerika kwam wonen, schreef dat hij wist hoe hij de zwaartekracht kon opheffen en eigenhandig in zijn tuin dingen bouwde van stenen die tonnen wogen.
      Ha volgens mij zouden studenten dat ook wel leuke onderwerpen vinden.

      Like

    • dank je voor je lovende woorden en het meedenken, Erika 🙂
      Over batuur heb ik het natuurspotters handboek gemaakt, over spiritualiteit nog niets en al helemaal niet over de combinatie. Ik zal het als idee onthouden, want ik heb hele mooie zwaluwstempels en vlinder dingen en boomstempels en met bv rune=tekens en pagan-wiccan kan ik ook wel wat, om maar een paar spirituele stromingen te noemen.
      Bedankt voor de tip Weika 🙂

      Like

  2. Dag Cécile,

    Hier ben ik weer es!
    Ja, idd. het fotoboek was echt een voltreffer hé..
    En ‘tijd’ .. fascineert me ook erg; wat een goed gekozen en veelzijdig te benaderen thema want hoe immens veel woorden en zinnen kan je wel niet maken hé met tijd en hoeveel verschillende gedachten en dromerijen kan je er niet over hebben; met vele tijd-woordjes zou je zeker enkele bladzijden of zelfs een essay kunnen volschrijven!
    Je hebt oppervlakkig tijdsbesef zoals wanneer je zegt ‘tijd om er vandoor te gaan’ en ‘tijd om te eten’. Maar als je het hebt over perioden in je leven die aan tijd gelinkt zijn dan wordt tijd een beleving en dus heel persoonlijk.
    Ja Cécile, je zal een luchtig en algemeen tijdsboek moeten maken want anders ben je mss. wel een jaartje of langer zoet!
    Van mijn beste vriendin kreeg ik een kopie van het leuke en interessante boekje ‘Mijn grootmoeder had nooit gebrek aan tijd’, van de Zweedse fysicus Bodil Jonsson. Zij benadert het veelomvattende begrip ‘tijd ‘ vanuit 10 verschillende invalshoeken; dit ga ik zeker uitlezen!
    Mocht ik zelf een boek veranderen? Ik zou het helemaal moeilijk hebben om het onderwerp te kiezen..er is zoveel ! De layout zou eenvoudig mogen zijn met wat mooie tekeningetjes en patronen; ook wel ‘n beetje mooie korte tekst hier en daar(vb. chinese wijsheden), sobere en treffende accenten en de geverfde en andere achtergronden met zachte en/of natuurlijk warm-ogende kleuren en toch contrasten en zeker hier en daar zeker wat oosterse kunst , vb. ornamenten en verder ook chinese karakter-kalligrafie, met daarbij nog bloesem, vlinders, schelpen..dus natuurelementen enzo.. en natuurlijk enkele verborgen dingen die bijzonder en uniek zijn vb. een gedroogde bloem met de betekenis erbij… en enkele unieke foto’s en en en ..
    Hé waar wacht ik nog op? Het talent?!

    En sporadisch is het ook zo dat een boek mij vindt en dan ben ik er overgelukkig mee. Zo heb ik op een rommelmarkt ‘Time is a book’ gevonden, met een prachtige layout door de combinatie van woord(teksten), tekenkunst, fotografie… je houdt het niet voor mogelijk dat mensen zoiets wegdoen!
    En op een eenmalige openluchtbib vond ik ‘All your favorite projects’ over de magische relatie tussen kunstenaar en publiek; ook ook erg speciaal. Je mocht er gewoon voor een habbekrats een boek uit de rekken halen!
    Ooh wat is het al laat..tijd voor een beetje tv!

    Groetjes,
    Kathleen

    Liked by 1 person

Leave a Reply

