Lang Project

Lieve lezers (m/v),

Zoals jullie waarschijnlijk al hebben gemerkt ben ik nogal een fan van het werk van Seth Apter.

Via zijn blog kwam ik achter het bestaan van het boek Paint Mojo .

Wow, wat een inspiratie!

Met de twee boeken waarmee ik bezig ben wil het niet echt vlotten. Hitte en wat lichamelijke malaise maakten dat ik er tegen op zag om er verder mee te gaan.

En ook het tillen van de Vagabond is momenteel iets wat ik beter niet kan doen, dus geen diecuts voor mijn boek uit Laos.

En toen werd het boek Paint Mojo bezorgd en daarin zag ik prachtig harmonicaboek… van Seth Apter. Een techniek die ik nog niet eerder was tegengekomen.

Ziek of niet ziek, dat moest ik proberen!  Ik was er dagen zoet mee.

Je begint met het schilderen van blokken acrylverf op aquarel papier, daarover komt losjes gesso. Met bobbeltjes plastic haalde ik hier en daar gesso weg en dat stempelde ik weer op niet ge-gesoode plaatsen. Toen de gesso goed droog was meerdere lagen geglaceerde acrylverf erover..

Bij mij werden het 7 geglaceerde lagen. Ik had geen acrylglacé, dus gebruikte ik gelmedium, gecombineerd met droge-penseel-techniek  en werken met een paletmesje.

Op elke bladzijde gebruikte ik dezelfde kleuren, maar door de verschillende achtergrondkleuren en de wisselende verhoudingen tussen de glacés krijg je toch een veelkleurig boek.

Hieronder foto’s van de 2 zijden van het toekomstige boek plus wat detailfoto’s.

 

strip 1

strip 1

 

 

strip2

strip2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3719 IMG_3718 IMG_3720 IMG_3721 IMG_3722 IMG_3723 IMG_3724 IMG_3725 IMG_3726 IMG_3727 IMG_3728

 

Dit zijn dus achtergronden, als het boek zijn oorspronkelijke vorm heeft gekregen dan  kan elke pagina apart bewerkt worden en de kaften ook.

De achtergronden voor de 2 kaften zijn al klaar, maar  de foto’s nog niet.

Die komen later:)

Hoe vinden jullie het project tot zover?

En : bewerken jullie ook wel eens papier om mooie achtergronden te krijgen?

2 thoughts on “Lang Project

  1. Dag Cécile,

    hier is ‘t ook broeierig warm geweest; beter om dan jezelf fysiek een beetje te ontzien hé.
    Ik ben de zee gaan opzoeken, in Cadzand en Breskens (Nederland) en ook es met mijn kleinzoons naar Oostende getreind!
    Ja, en die boeken raken wel een keertje af; jij moet toch ook eens vakantie nemen!
    Leuk dat je zo blij bent met het nieuwe boek: altijd weer spannend om met allerlei experimenten aan de slag kan gaan..
    De effecten lijken een beetje op deze die je bekomt met een gelliplate hé, heel fel en kleurrijk.
    Mss. zou het ook wel mooi zijn als je eens in stroken of andere vormen verft die tegen elkaar aanliggen en/of elkaar gedeeltelijk overlappen, met combinatie van zachte kleuren en felle. Op de zachte stukken zou je dan iets op de voorgrond kunnen brengen (vb. een tekening, of mask of foto of tekst enz.

    veel plezier nog met Paint Mojo!

    Kathleen

    Like

    • hoi Kathleen,
      wat zalig.., de zee… die mis ik zo…

      Ja het Tijdboek en het nieuwste steampunkboek komen heus wel een keer af.., ik heb zin in het steampunkboek maar wil eerst het tijdboek afmaken. Waarom weet ik ook niet, want ik zit zonder inspiratie voor de laatste 2 sprads in dat boek.

      Ja Paint Mojo is echt een schatkist met technieken en benaderingen.
      Ha de gelliplate… als ik daar zwart en bruin op smeer wordt het echt niet fel en kleurrijk;) grapje;)
      Maar serieus: ik vind gelliplatewerk meestal prachtig. Ik heb besloten géén geliplate te kopen ( of te maken), want ik weet zeker dat ik dan bendes vellen bedruk en papier blijf kopen om meer afdrukken te maken en meer en meer en meer… en mijn huis puilt al zo uit. (ik ga binnenkort wrken verloten tussen de abonnees op mijn blog.)

      Leuk je strokenidee, ik heb iets dergelijks gedaan met het vlechten van stroken, maar naast elkaar zal een mooier platte ondergrond opleveren. Ik hoop dat jij je eigen idee gaat uitvoeren 🙂
      In mijn hoofd borrelen al te veel ideeen die ik wil uitproberen.

      Wie weet kunnen we samen dan wel een online kunstwinkeltje beginnen 🙂

      groetjes,
      Cécile

      Like

Leave a Reply

