The making of … Het maken van …

Lieve Lezers,

misschien herinneren jullie je nog dat ik in juni  schreef over papier waar ik verliefd op werd?

Eindelijk vond ik de moed er mee te gaan werken, want met mijn stijl betekent het dat ik dat papier ging verscheuren.

Ik had namelijk nog een oud canvasboard van 50 x 60 cm  uit de tijd dat ik veel bergen en fjorden schilderde ( 1998 – 1999 ) .

Ik had er een poos terug al een laag gesso overgeschilderd, maar had nog geen idee wat ik erop wilde maken.

Maar nu wist ik het !

Hier is het eindresultaat, tenminste, deels. Het is me nog niet gelukt het hele werk voor de lens te krijgen :

groot 016

 

En zoals altijd zijn de foto’s aan te klikken om ze groter te zien.)
Om aan te tonen dat het wellicht chaotisch overkomende werk wel degelijk heel planmatig begon ( en dat doen mijn meeste werken, het chaotische begint er pas in te komen als het schilderij niet alleen maar tegen me fluistert maar een echte dialoog aangaat  😉  )  laat ik hieronder de fases van het werk zien.

Sommige foto’s zijn erg rood,  die zijn ‘s avonds genomen.

 

de eerste laag

de eerste laag

Onder de gesso zien jullie nog wat zwart van de bergen en blauw van water en lucht. Daaroverheen  heb ik stukjes en reepjes designerpapier en zelf geverfd papier geplakt, op en naast elkaar. Deels om kleur toe te voegen aan de achtergrond, maar vooral om allerlei soorten relief en textuur in de ondergrond te krijgen.

Iets wat later nog steeds te zien en te voelen is.

groot 002

En nog meer laagjes papier, waaronder de keukenrolpapieren die ik gebruik om een teveel aan inkt op te zuigen. Die stukjes keukenrol bewaar ik speciaal daarvoor.

 

fase 3

fase 3

Fase 3 bestond uit het doorbreken van te veel rechthoekigheid door het gebruiken van gescheurd tissuepapier. Het bruine is van Tim Holtz. Ik weet niet meer wie het tissuepapier met handgeschreven teksten maakte, het is in ieder geval Frans.

fase 5

fase 5

fase 5:  over het geheel is een laag  verdunde gesso aangebracht om alle kleuren te vervagen en er meer  eenheid in te brengen. Ook heb ik nog bobbelend papier glad gemaakt.

fase 6

fase 6

Met bruine Stazon diverse stempels ( waaronder een aantal die ik zelf sneed en hele mooie kleine ‘mounted stamps’ van de HEMA) meerdere keren afgedrukt.

Stazon stempelinkten zijn watervast en daardoor blijft de afdruk helder als er weer een laag gelmedium overgaat.

fase 7

fase 7 en 8

Fase 7 bestond uit het, op 3 rechthoeken na, overdekken van het werk met een bruine glaceerlaag. Ik koos voor een gloss glace om het contrast met het matte ongeglaceerde gebied zo groot mogelijk te maken. Na een nachtje drogen volgde fase 8 :  Ik mengde groene en blauwe acrylverf met (witte) structuurpasta en wreef dit turquoise spul op meerdere plaatsen door een stencil van Hellen Mallepietje .

fase 9

fase 9

fase 9 bestond uit het weer aanbrengen van papier, maar nu papier van de Dreamer-serie van 7 Dots Studio. Soms niette ik al laagjes papier op elkaar alvorens ze vast te lijmen. Voor het nieten gebruikte ik de niettang met mini-nietjes van Tim Holtz. Van te voren verfde ik de nietjes met Ranger alcoholinkt.

fase 10

fase 10

fase 10: Ook het rechter ongeglaceerde vlak krijgt stukjes Dreamer-papier.  Dat klinkt simpel, maar sms ben ik best lang aan het schuiven en scheuren eer ik de papieren zo heb liggen als ik wil.

 

fase 10 b

fase 10 b

fase 10 b, al het dreamerpapier van deze fase zit er op. Tijd voor glitter !  Hele kleine doorzichtige glassbeads ( die op de foto nog niet te zien zijn) en mica-flakes ( beiden van de Finnabair-Art-Products=lijn). In het midden van bovenstaande foto, links boven de turquoise cirkel zijn de mica-flakes te zien.

fase 11

fase 11

fase 11 nog meer glassbeads, enigszins te zien als spikkeltjes op het witte stukje.

medaillions

medaillions

Terwijl de heuveltjes van glassbeads en micaflakes  drogen werk ik aan 2 medaillons ( Finnabair Mechanicals). Beide krijgen een ‘voering” van dreamer-papier. De kleine krijgt daarna nog een klein medaillon in het hart, ook gevoerd met dreamer-papier. De grote krijgt een middelpunt van een kant en klaar embellishment van de Action.

fase zoveel

fase zoveel

Af en toe vergeet ik foto’s te maken van de dingen die ik deed, vooral als het ‘s avonds laat is en ik er nog dingen op wil maken die om een nachtje drogen vragen.

In ieder geval is op bovenstaande foto te zien dat de 3 medaillons  ieder hun eigen plekje hebben gekregen en deels geaccentueerd zijn met meer glassbeads.

laten we maar zeggen fase 14

laten we maar zeggen fase 14

Met een paintdabber breng ik goudkleurige kronkellijnen aan die de diverse hoofd-elementen van mijn schilderij verbinden. Ook de glassbeads buiten de medaillons krijgen een likje goud om hen beter zichtbaar te maken.

fase 15

fase 15

Fase 15 bestond uit het bijwerken van diverse details. Maar ook uit gepieker. Ik ben niet tevreden over het middenstuk van het schilderij. Ik wil een duidelijkere verbinding tussen de kleurvlakken rechts en links. Ik wil daarvoor 2 oude theelepeltjes gebruiken, maar  kan de juiste ondergrond nog niet vinden. Na een nachtje slapen  en bij daglicht  is het eindelijk zover. Vanmorgen de lepeltjes deels goud geverfd en op het goede papiertje vastgeplakt. Zie de allerbovenste foto’s.

Hieronder nog enkele foto’s van details.

...

...

..

..

 

het eindresultaat

groot 021

groot 022

 

Hopelijk vinden jullie mijn werk mooi :).

Vonden jullie het leuk om zo de ontstaansgeschiedenis van dit nog naamloze schilderij te zien?

En..  hoe zouden jullie dit schilderij noemen?

 

 

4 thoughts on “The making of … Het maken van …

  1. Pingback: Living with Art | Atelier Cécile

  2. Pingback: Verwondering en bewondering | Atelier Cécile

Leave a Reply

