Een kistje

Eigenlijk heb ik nooit echt in een kantoorachtige omgeving met meerdere mensen gewerkt.

Maar ik heb wel werkkamers gezien, en van die ellende-dingen zoals kantoortuinen.  En later iets wat me nog erger leek: flex-plekken.

Het lijkt me dat je zonder vast plekje je nog meer een nummer voelt dan je normaal al doet in een grote organisatie.

Wat ik ook veel gezien heb zijn directiekamers. Veelal grote ruimtes ( met mooi en ver uitzicht), een groot bureau, een vloeipapierenonderlegger in leer. Een vulpen, een dictafoon, een postmap met te ondertekenen stukken, heel af en toe een rekenmachine, een stapeltje te lezen rapporten, een lijstje met daarin een foto van vrouw en kind(eren). Heel heel af en toe man en kinderen… tja… toen was dat heel gewoon.. en nog steeds zijn er te weinig vrouwelijke directeuren…

Ik vraag me af hoe zo’n directiebureau er nu uitziet.

Ik stel me zo voor dat de vulpen er nog wel ligt, want papier en inkt worden nog steeds gebruikt voor contracten enzo en voor brieven.

Dus misschien bestaat de postmap ook nog wel. En er zal wel ergens een laptop oid bij de hand zijn.
Ik stel me zo voor dat het degelijke houten buro met afsluitbare laden ook wel vervangen zal zijn door een designmeubel met ranke poten en een kunstzinnig vormgegeven glasplaat als blad. Laden zijn niet meer nodig.

En toen dacht ik: waar laat de directeur zijn autosleutels ? (Een vrouwelijke directeur stopt die in haar handtas.)

In zijn broekzak of zak van zijn colbert? Geen gezicht. En bovendien verpest het de snit van zijn maatpak. In zijn laptop-koffertje? Te onhandig. In zijn privé badkamer? Neuh, dan vergeet je de sleutels te gemakkelijk.

Wat de man die alles al heeft nog wel gebruiken kan is dus een mooi kistje op zijn buro.

Een kistje dat niet alleen mooi is om te zien, maar enig in zijn soort. Een stukje nuttige kunst.

Een kistje waarover de directeur kan praten met een gast terwijl ze wachten op het eerste kopje koffie wat de secretaresse zo komt brengen.

 

Laat ik nou zo’n kistje hebben gemaakt en te koop hebben!

Maar het kistje is ook mooi voor een vrouwelijke directeur, of secretaris ( m/v), of secretaresse (m/v). Of gewoon voor thuis.

IMG_4120

 

Hoe vinden jullie hem?

IMG_4116

binnenkant met inzetbaar bakje

 

3 thoughts on “Een kistje

  1. Cécile,
    Heel veel nieuws van jou en je kunst en leuk alweer om het allemaal te lezen…erg prozaïsch!
    Ik wens jou – eveneens veel te laat (shame on me) – ook een gelukkig 2015 met een gezondheid die je toelaat om alle creativiteit en talent in jezelf naar boven te halen!
    Ikzelf ben ook druk bezig met velerlei; ook wel creatief; eh maarre niet te verwarren met kunst hoor, al krijg ik af en toe toch es een compliment in de academie (hihi). Ik volg nu ook een workshop kalligrafie en ik probeer soms een beetje te (na)tekenen (wat is dat moeilijk als je de verhoudingen moet aanpassen).
    En verder zijn er ook de leuke ‘knutselmomenten’ met de kleinkinderen, de familie, de vriendinnenuitstapjes, het sporten enz. dus echt soms tijd tekort en wat vermoeiend als het teveel wordt.. maar heb toch altijd weer zin in iets nieuws!
    Eh, bij gelegenheid stuur ik je es wat foto’s van mijn ‘experimenten’…
    Groetjes,
    Kathleen

    Liked by 1 person

Leave a Reply

