Steampunk 4

In maart 2014 begon ik aan mijn 4de steampunkboek. Nu is het eindelijk af.
Ik ben er best happy mee, vooral omdat ik er naast steampunkfoto’s ook meer zelf in durfde te tekenen, acryleren en aquarelleren. Ook gebruikte ik veel van mijn steampunk-stempels en -mallen.

Daarbij komt dat het oude boek waarin ik werkte een fantastisch fijne binding had en het papier van prima kwaliteit was. Het was geen 1-euro-book uit het antiquariaat, maar een boek uit eigen verzameling. Ik heb een poosje getwijfeld of ik het boek zou veranderen in een altered book want het origineel was ook best mooi, maar het was een boek over meer dan honderd borduursteken en borduren lukt me niet meer ( te kippig).

 

Ik heb bijna alle pagina’s van het altered book gefotografeerd ( op mijn schots- en scheve manier), maar ik laat hier niet alle foto’s zien. Bv 3 pagina’s hebben diep-ge-embosde afbeeldingen van ballonnen, maar de embossing komt niet over op de foto. Ook sommige pagina’s is de metallic verf niet goed vast te leggen, dus die toon ik ook niet.

Hieronder komen de foto’s, ik hoop dat jullie ervan mogen genieten 🙂

 

voorkaft

voorkaft

Het kaft bewerkt met zwarte gesso.  Een groter rad uitgesneden uit karton en geverfd, erop een metalen wijzerplaat en 2 wijzers gezet. Alle overige radertjes ( gekocht bij Sandra Koekoek) zijn gemaakt door heat-embossing, soms met een laagjediamond glaze erover.Onderin rechts en bovenin heb ik wat plekken bewerkt met de grandioze facettenlack van Viva. De cijfertjes en letters zijn stickers van Tim Holtz.

 

achterkaft

achterkaft

Het achterkaft is beplakt met gekrinkeld oranje tissuepapier ( van de Craftorij) waarover ik een bruine glacelaag heb aangebracht.

de eerste 2 pagina's

de eerste 2 pagina’s

Naast een pagina waarop ik me lekker uitleefde met inkt en verf begint een 2 pagina’s lange tekst met uitleg over wat steampunk is.

pagina 3 en 4

pagina 3 en 4

Pagina 4 is illustratief voor de tekst.

pagina 5 en 6

pagina 5 en 6

 

Pagina 5 en 6 Idem. Een kleine nadruk op de ballonvaart en onderin op pagina 6 een leuk oud fotootje van toenmalige ontdekkingsreizigers.

 

pagina 7 en 8

pagina 7 en 8

Misschien weet ik inmiddels meer van stoommachines dan van hedendaagse techniek, maar als ik me niet vergis is het ding op pagina 7 een ipad. Op pagina 8 is te zien hoe iemand zijn computer van een steampunk-uiterlijk voorzag.

pagina 9 en 10

pagina 9 en 10

Op pagina 10 een opgesierd fototoestel. Pagina 9 toont waarom ook mannen graag meedoen aan Steampunk-cos-plays  😉

pagina 13, deel pagina 14 en de achterkant van de flap van pagina 14

pagina 13, deel pagina 14 en de achterkant van de flap van pagina 14

Op pagina 13, 14 en de binnenkant flap van pagina 14 toon ik een verzameling steampunkstempels plus de IBM-voorspelling over de steampunkhype.
Trouwe lezertjes zullen de dame herkennen van mijn werk Steampunklady .

pagina 19 en 20

pagina 19 en 20

Ik vind de achtergrond van pagina 19 erg mooi. Maar het suffe is: ik kan me niet meer herinneren hoe ik die achtergrond maakte 😦

pagina 23 en 24

pagina 23 en 24

Met potlood en fineliner getekend, gekleurd met derwent inktense potloden en waterpenseel en tenslotte omlijningen gemaakt met sakura glaze-pennen.

pagina 29 en 30

pagina 29 en 30

De pagina’s 25 tot en met 29 zijn allemaal halve pagina’s om de 3-D-elementen op de rand van pagina 30 de ruimte te geven. Ik ga niet verklappen waar ik het onderste raderwerk vandaan heb 😉

pagina 35 en 36

pagina 35 en 36

De Victoriaanse interesse voor alles wat vliegt heb ik vormgegeven met allerlei dingen die ik kreeg van Faceboek-vriendinnen van de MixedMediaArtNL-groep. Ik hoop dat ze leuk vinden op welke manier ik hun RAK-kers heb gebruikt 🙂

steampunkboek 4 021

De laatste 2 pagina’s van het boek.

Dit boek is ook te koop. Prijs op aanvraag.

Dank jullie wel voor het lezen van deze blog 🙂

3 thoughts on “Steampunk 4

  1. Hallo Cecile, Wat een creativiteit ! Chapeau ! Hopelijk gaat het met je moeder ook goed. Het komende voorjaar zal haar ook wel goed doen.

    Hartelijke groet, ook aan je moeder,

    Hans en Rita

    Like

Leave a Reply

