Vertrokken met onbekende bestemming

Met onbekende bestemming vertrokken… je ziet het soms in advertenties van de gemeente in de krant. Bij zulke dingen vraag ik me altijd af: wanneer heet je nu officieel vertrokken met onbekende bestemming? Is dat als je ‘vermist’ bent, maar het niet als misdaad, zelfmoord of een ongeluk wordt beschouwd?
Hoe lang moet je ‘kwijt’ zijn? Maar los van de officiële termijnen en vereisten, ook als je gaat emigreren ging je vroeger echt naar een onbekende bestemming.

Ontdekkingsreizigers vertrokken ook met onbekende bestemming. En eigenlijk zijn er op Aarde nog steeds wel plaatsen waar nog veel onbekends te ontdekken is, zelfs al kan je er van boven op neer kijken via Google Earth. Als je in een onderzeeer vertrekt kan je bestemming ook onbekend zijn, of als je behoort tot de eerste ruimte-reizigers… en als opvarende van een gezonken zeeschip kan je natuurlijk ook aanspoelen op een recent ontstaan vulkanisch eiland. Ik noem maar wat.

Toch riep dat vertrokken met onbekende bestemming vooral nostalgische beelden bij me op.

Ik maakte er een boekje over.

Waarschijnlijk is het de firma Prima Marketing waarvan ik een kartonnen boek kocht. Het is een boek wat anders in elkaar zit dan normaal. Ik heb geen naam kunnen vinden voor de binding.
Hieronder een soort tekening om duidelijk te maken hoe het boek in elkaar zit nadat ik er flink wat in veranderd heb.

 

schema

schema

Dit is wat je ziet als je aankijkt tegen de onderkant van de bladzijden.

Het roze is de dikke kartonnen kaft

Het zwarte is het tweede boek het bovenste boek. Je vouwt het in zijn geheel naar rechts om het eerste, onderste boek, te kunnen bekijken. De streepjes in het boekblok geven aan aan welke kant je de bladzijde kan opslaan.

Idem voor bruin  hetgeen het eerste en onderste boek is.

Ik heb de ruimte tussen het eerste en tweede boek ( in verticale richting) vergroot omdat ik in het onderste boek dikkere dingen wilde plakken, maar niet wilde dat daardoor ook het bovenste boek scheef kwam te liggen.

 

Nou ja, ik zal niet verder in detail treden, maar jullie het boek laten zien door middel van foto’s.

Zoals jullie snappen had dit boek een aparte sluiting nodig. Jammer genoeg zit daar iets te veel speling in om het boek goed gesloten te houden.

001 voorkant

001 voorkant

 

Verder spreken de foto’s wel voor zich denk ik.

002 achterkant

002 achterkant

003 open links

003 open links

004 open onder

004 open onder

005 open rechts

005 open rechts

023 boek 2 achterpagina 022 boek 2 pag 6 en 7 021boek 2 pag 4 en 5 020 boek 2 pag 2 en 3 019 voorkant boek 2 018boek 1 achterpagina's 017 detail kaart 016 detail 015 detail 014 detail 013 detail 012 detail 011 boek 1 uitvouwkaart detail 010 boek 1 blz 5 009 boek 1 blz 3 en 4 008 boek 1 blz 3 007 boek 1 blz 2 006 boek 1 blz 1

 

 

 

 

 

 

Commentaren, zowel negatief als positief, zijn meer dan welkom !

 

10 thoughts on “Vertrokken met onbekende bestemming

  1. Spannende aankondiging! Ik dacht even dat jezelf met onbekende bestemming vertrokken was. Gelukkig was dat alleen maar in de geest (van het boek)!
    Een intrigerende titel waar je veel kanten mee uit kan! Leuk om zo met je fantasie te spelen en in allerlei oorden van de geest terecht te komen.
    Je hebt verschillende stijlen gebruikt. In de warme kleuren vind ik je het sterkst tot uiting komen. Dit komen bij mij het verste binnen.
    Suggestie voor een volgende boek: hetzelfde thema, maar nu is de tijd ‘onbekend’. Vertrokken naar onbekende tijden!

    Like

    • Hoi Peter, dank voor je reactie. Ja onbekende tijden,,, ik weet niet of tijdreizen gaat bestaan en of je dan kan reizen naar tijden die onbekend zijn. Maar ‘onbekende tijden’ speelt in zekere zin al wel een poos door mijn hoofd. Dit naar aanleiding van archeologische anomaliën, zoals aluminium miniatuur werktuigen in steenkool ( Carboon Rusland), een hamer van metaal en hout in en stuk rots ( UK) en een geheel bestraat stuk plein 4 meter onder een laag met dinosaurus-skeletten. Om maar niet te spreken over prachtig gaaf geboorde gaten in granieten bouwwerken van oude Egyptenaren en Azteken of Tolteken of zo iets. Een deel van dat soort dingen heb ik al genoemd in mijn altered boek Project Bluebook, in het geheime deel.

      Like

  2. Wat een mooi boek. Deze spreekt mij tot nu toe het meeste aan. Misschien omdat bij de term ‘vertrokken met onbekende bestemming’ bij mij een speciaal knopje omgaat. Heerlijk ergens zijn in de wereld waar de mensen die je kent niets vanaf weten. Dank voor dit mooie ‘luikje’ naar verre oorden!

    Like

  3. Wat een leuk idee Cecile; ik denk dat bij iedereen die dit ziet de droom herleeft om die reis van je leven naar ‘het onbekende’ te maken die je nog steeds niet gedaan hebt en die je mss. daadwerkelijk nooit zal doen, behalve dan in je fantasie; en wellicht blijft voor velen deze reis een onvervulde maar daarom niet minder mooie droom! Er is maar één reis naar het onbekende die we onvermijdelijk allemaal een keertje moeten maken en die we liefst zo lang mogelijk uitstellen. Daarom is het goed om in de mallemolen van het leven de tijd te nemen om hier even bij stil te staan: ‘Droom niet je leven…Leef je dromen’.

    Jouw boekje doet me ook een beetje denken aan een eentje uit 1966 dat ik heb over de migratie van de vogels met mooie tekeningen van de trekvogels en met ook kaarten erbij!

    Groetjes, Kathleen

    Like

    • hoi Katleen, dank voor je mooie woorden. Ik vind het erg leuk dat dit boek mensen aanzet tot dromen en fantaseren. Ik ben nu met een boek bezig waarin heel veel ruimte is voor ‘de koper’ om er zelf in te tekenen en schilderen of foto’s in te plakken. Maar het tekenen van een fictieve kaart vond ik wel het leukste uit dit boek 🙂

      Like

  4. Pingback: Verwondering en bewondering | Atelier Cécile

  5. Pingback: A new altered book | Atelier Cécile

Leave a Reply

