Alchemistisch Kabinet

Dat het alweer zo lang geleden is dat ik hier schreef…. De tijd vliegt.

Ben best wel creatief bezig geweest, maar ik nam de tijd niet om mijn werkstukken te fotograferen.

Ik schilderde twee kleine schilderijen, die ik niet hier maar op mijn exto-site zal laten zien.

Ik ben bezig geweest met altered books, maar 2 boeken bleken een te slechte papierkwaliteit te hebben dus dat was verspilde energie, ben nu heel voorzichtig met een derde bezig, gebruik maar minimale hoeveelheden gesso en ander nat spul,, de tekst van het oude boek blijft dus grotendeels zichtbaar.

En waar ik heel lang me bezig ben geweest is het maken en inrichten van het Alchemistisch Kabinet, dat zal ik nu laten zien:

 

alchemistisch kabinet

alchemistisch kabinet

Een gekregen (Xenos)kastje dat ik eerst van buiten en binnen beplakte met mijn lievelingspapier .
Zo ziet het eruit met de deur open:

open kabinet

open kabinet

Hieronder nog enkele dingen in detail:

de 3-kleurendrankdistellator, toverboek

de 3-kleurendrankdistellator, toverboek en een heel klein flesje met een lepeltje

Ben lang bezig geweest met die distellator, vooral omdat de giethars in dat kleine flesje maar niet wilde uitharden.Op de foto komt niet zo goed uit dat er in dat apparaat ook nog een ( mini) gloeilamp zit, helemaal rechts op de foto.

plank met speciale spullen

plank met speciale spullen en een kleine ladenkast

Op de plank staat links de krachtvinder, ernaast een portefeuille, daarnaast een vergrootdoos met er in een venetiaanse glaskraal, een walnootdop met oranje schelpen en een walnootdop met toversnoep ( elke kleur heeft een andere uitwerking). Ervoor ligt een metalen kastje met daarin een beschrijving hoe een eigenaar moet omgaan met de toverdranken, nl minstens eens per maand schudden.

IMG_0200

Toverdranken mogen natuurlijk niet ontbreken, de droomdrank heeft, na schudden, prachtige zwarte glitters die allerlei kleuren reflecteren, de perfecte droomdrank dus.

IMG_0201

Ook het sterrenstof reflecteert licht, maar dan op een zilveren basis. Langleventhee en Bulgaarse Vampiertanden mogen natuurlijk niet ontbreken.

Hieronder nog wat foto’s van de zijkanten genomen:

IMG_0203

Op deze foto zie je ondermeer het geheime raam linksboven waardoor je in de bronzen hemel komt. Er komt net een blauw-paarse draak voorbij, je ziet net nog zijn/haar vleugel. Ervoor ligt een koperen vogelhuisje waarmee speciaal sijsjeslijmers kunnen worden gelokt.

Op de plank er onder zie je ondermeer een stuk gedroogde drakenhuid, van een koperkleurige draak dit keer. De alchemist gebruikt het om koperdistellaat  van te maken. Op de plank daaronder naast het al eerder getoonde mini-kastje nog wat andere toverboeken.

IMG_0204

Op de bovenste plank zie je onder andere  het holoschild, op de plank daaronder een portret van een voorouder en, met parel, de toverstaf.

IMG_0205

Ik hoop dat jullie commentaar willen geven lieve lezers en lezeressen, kritisch of lovend.

Lovend is goed voor mijn ego. Kritisch is goed om van te leren.

De foto’s zijn gemaakt met mijn nieuwe fototoestel ( yippie), maar ik krijg het nog steeds voor elkaar scheve foto’s te maken 😉

10 thoughts on “Alchemistisch Kabinet

  1. Wat leuk en fantasievol, jouw alchemie kabinet! Alleen vroeg ik me af of er in die flesjes echte chemische vloeistoffen zitten! Ik ben vast van plan om ook eens een kastje te maken voor mijn kleinzoons en mss. ook eens eentje voor mezelf; aangezien ik ook wel een en ander heb wat ik er zou kunnen inzetten. Nu hebben ze wel elk al een zelfgemaakt doosje waarin ze hele kleine hebbedingen verzamelen van henzelf en van wat ik hun geef. Onlangs heb ik hun elk een slakje gegeven dat gemaakt is met zeeschelpjes, eentje had zelfs een piepklein brilletje op! En dan zijn er nog een mooie steen, een speciale knoop, een diamant (bijna een echte!) enz. Enfin als het maar klein, leuk en weinig of helemaal niks kost hé… of gewoon ergens opgeraapt!
    Niets zo leuk als verzamelen…eh, zolang je er niet in overdrijft hé

    groetjes, Kathleen

    Liked by 1 person

    • Dank je wel Kathleen 🙂 Ik geniet van het maken van zulke dingen, het is een fantasie-reis op zich. Ik kan me voorstellen dat het zoeken en vinden van schatten voor je kleinkinderen ook voor jou zo’n reis is en dat je hen ook leert ‘reizen’. Een schelpenslak met een brilletje.., enig.

      Nee, in de flesjes zit of acrylverf of inkt met water en het sterrenstof en het droomdrankje zijn witte en zwarte glittertjes in water.(Finnabair Art Extravagance glitterset ebony& ivory )

      Ben benieuwd naar jouw 3katjes.., veel plezier met het maken. xxx

      Like

  2. Hè, nou heb je magie van het Alchemistisch Kabinet verbroken! De geheimen zijn gestolen! Tuurlijk zijn de materialen echt! Zeg me dat het niet waar is! Ik wil weten welke reizen je maakt als je het kabinet maakt. Wat beleef je? Zijn de verhalen opgetekend in een boek en ligt dat nu ergens in het kabinet?

    Liked by 1 person

    • ah Peter, wie zegt dat glitters in water niet echt werken als sterrenstof en droomdrank? Ik denk dat iedereen zijn / haar eigen reizen maakt als hij/zij de dingen in het kabinet bekijkt. Een alcoholist gaat vast watertanden bij het zien vna de tweekleurendrank-ditelleerder 🙂 De een ziet blauwe golven bij het zien van een roze schelp, de ander wordt zeeziek, om over uiteenlopende ervaringen met drakenvleugels maar te zwijgen. En het doosje met vleermuisvleugels roept ook verschillende reacties op.
      Er zitten wel teksten in de boekjes in het kabinet. Er is een klein koperkleurig plat doosje en daarin zit een minuscuul boekje over Het Alchemistische Kabinet. Maar niet over de reizen die ik maakte toen ik het maakte.
      Ik ben wel een boek aan het schrijven ( in mijn hoofd is het verhaal al zeker een jaar klaar), maar voor het uittypen heb ik niet vaak tijd, vooral omdat ik door die zenuwentoestand in mijn handen hoogsten 1 kwartier achtereen kan typen. Dus ik ben pas op pagina 20 ofzo.
      Hihi mischien moeten mijn erfgenamen wel een uitgever zoeken oor een postume ( heet dat zo?) uitgave 😉

      Liked by 1 person

      • Om het postuum uit te geven, moet het verhaal wel af zijn in een of andere vorm. Of ligt in het kabinet een boek dat zichzelf vol schrijft? Bij het omslaan van een blad zie je net dat het volgende volgeschreven wordt. Je mag niet eerder omslaan dan dat je het gelezen hebt en de inkt droog is. Het mooie van dat boek is dat iedere lezer een ander verhaal te lezen krijgt.

        Liked by 1 person

      • ja en als je een bladzijde hebt gelezen en omgeslagen en je bladert weer terug dan is de bladzijde weer blanco of nog aan het vervagen. En elk vervliegend woord heeft zijn eigen geur en toon.
        En omdat iedereen zijn/haar eigen verhaal schept creeert iedereen zijn/haar eigen geurencomposities en levensmuziek.

        Like

  3. Pingback: Verwondering en bewondering | Atelier Cécile

Leave a Reply

